BACAAN QURAN

Listen to Quran

Saturday 19 November 2016

TIPS PANDUAN PENUAAN SIHAT

Walaupun penuaan adalah merupakan perkara yang tidak dapat dielakkan, cepat atau lambat penuaan itu bergantung kepada banyak faktor yang berbeza. Walaupun terdapat beberapa sebab-sebab yang jelas tentang penuaan, terdapat banyak perkara yang seolah-olah nampak tidak berbahaya yang juga boleh menyebabkan anda kelihatan lebih tua dengan cepat.
1. Menonton televisyen
Walaupun kita semua tahu bahawa menonton televisyen selama berjam-jam adalah buruk bagi saiz pinggang anda ( melepak tanpa bersenam ) , anda mungkin tidak tahu bahawa ia juga boleh memendekkan jangka hayat anda. Penyelidik dari University of Queensland mendapati bahawa bagi setiap jam anda menonton TV, anda boleh memendekkan hayat anda sebanyak 22 minit. Tambahan pula, kata mereka menonton TV boleh meningkatkan risiko penyakit Alzheimer.
2. Minum terus dari botol dan straw
Image result for MINUM DGN STRAW
Anda mungkin tahu bahawa apa yang anda minum boleh menjejaskan kelihatan anda, tetapi anda mungkin terkejut mendengar bahawa bagaimana anda minum juga boleh mempengaruhi bagaimana anda menua. Malah, menghisap straw dan minum terus dari botol sukan menyebabkan tindakan menghisap yang sama – dan oleh itu  muncul garis yang sama halus dan kedutan di sekeliling mulut – sama kesan seperti merokok. Cuba minum terus dari cawan kerana itu akan membantu anda mengurangkan kedutan di bahagian mulut.





3. Kurang atau terlebih bersenam
Image result for BERSENAM
Kurang senaman boleh memendekkan hayat anda dan meningkatkan risiko obesiti dan penyakit jantung, tetapi senaman juga boleh menjaga otak anda muda dengan melindungi dari penyakit seperti Alzheimer, meningkatkan mood anda dan membuatkan anda lebih bertenaga. Tambahan pula, aliran darah akan naik ke kulit anda dan boleh membantu menjaga kulit anda. Tetapi senaman yang terlalu banyak boleh menyebabkan kekakuan pada sendi dan meningkatkan risiko penyakit artritis.
4. Alat pemanasan
Ramai di antara kita membelanjakan banyak wang untuk membeli produk anti-penuaan, namun kita tetap boleh mempercepatkan penuaan kulit tanpa kita sedari. Pemanasan pusat dan sistem penyaman udara yang kita gunakan di rumah dan di tempat kerja teruk boleh mengeringkan kulit, yang membawa kepada penuaan dan kedutan. Untuk membantu menjaga kulit muda dan lembut, cuba menolak alat pemanasan dan memakai lebih banyak lapisan pakaian untuk kekal hangat. Mengekalkan segelas air di dalam bilik juga boleh meningkatkan kelembapan, manakala memakai krim muka perlindungan boleh membantu mengurangkan kekeringan kulit.
5. Gula
Pengambilan gula berlebihan sama kesannya dengan pendedahan kulit kepada matahari dan merokok apabila ia datang kepada punca utama kedutan. Apabila tahap gula dalam darah adalah tinggi, proses yang dipanggil glycation berlaku yang merosakkan kolagen dalam kulit anda. Setelah rosak, kolagen biasanya kenyal mengeras, membawa kepada kedut dan kendur.
6. Mendengar pemain MP3 dan fon kepala
Kehilangan pendengaran merupakan gejala yang biasa bagi penuaan, namun ramai di antara kita mungkin mengalami pendengaran berkurangan kerana mendengar muzik kuat melalui fon kepala. Kajian telah menunjukkan bahawa mendengar muzik pada headphone selama sejam boleh menjejaskan pendengaran , manakala sesetengah penyelidik telah mencadangkan bahawa mendengar pada kekuatan penuh boleh meletakkan anda pada risiko kerosakan pendengaran yang kekal.
7. Pekerjaan
Walaupun pekerjaan adalah cukup penting bagi kebanyakan kita, ia juga boleh menjadi salah satu punca terbesar penuaan. Pertama, kerja adalah sumber tekanan yang besar untuk ramai orang, dan penyelidik telah mendapati ia boleh meningkatkan risiko penyakit jantung dan mempercepatkan penuaan sel. Kedua, menghabiskan terlalu banyak masa di tempat kerja bermakna anda mempunyai sedikit masa untuk melakukan aktiviti lain seperti senaman, makan yang betul dan tidur. Untuk membantu mengurangkan penuaan, cuba untuk elak dari  bekerja lebih masa dan menggunakan hujung minggu anda dengan berehat dan bersenam.
8. Sabun
Walaupun anda mungkin fikir sabun adalah kawan terbaik untuk kulit anda, anda sebenarnya silap. Kulit anda mempunyai mantel asid yang merupakan halangan semula jadi pelindung kulit. Apabila anda mencuci kulit dengan sabun – yang pada umumnya alkali – ia boleh membuang lapisan perlindungan minyak dan kulit menjadi kering, akhirnya membawa kepada kedutan. WCuba bertukar-tukar sabun pembersih pH neutral dan bebas bahan kimia, dan ingat bahawa jangan terlebih mencuci kulit anda pula.

9. Bantal
Jika anda selalu tidur dengan arah ( mengiring ke kanan atau kiri ) yang sama, muka anda ditekan kuat pada bantal  dan boleh menyebabkan kedut pada kulit yang akhirnya boleh beralih kepada garis-garis halus dan kedutan. Untuk membantu kekal muda semalaman cuba tidur secara lurus dan tidak secara mengiring, atau beralih kepada bantal sutera atau satin untuk mewujudkan kedutan mampatan yang kurang dan membantu mengekalkan tahap kelembapan kulit.
10. Diet rendah lemak
Ramai di antara kita beralih kepada diet rendah lemak untuk membantu mengurangkan berat badan. Walau bagaimanapun, membuang lemak yang baik atau lemak yang sihat seperti omega-3 , asid lemak negatif boleh mempercepatkan proses penuaan anda. Omega-3 asid lemak hadir  di dalam makanan seperti walnut, ikan dan biji flaks  serta ia adalah penting untuk menjaga kesihatan badan anda. Bukan sahaja ia membantu menjaga kulit lembut dan bebas dari kedut, tetapi ia juga membantu meningkatkan kesihatan otak, jantung anda sentiasa dalam keadaan yang baik, dan juga boleh meningkatkan jangka hayat anda.
Anda mungkin tahu bahawa apa yang anda minum boleh menjejaskan kelihatan anda, tetapi anda mungkin terkejut mendengar bahawa bagaimana anda minum juga boleh mempengaruhi bagaimana anda menua. Malah, menghisap straw dan minum terus dari botol sukan menyebabkan tindakan menghisap yang sama – dan oleh itu  muncul garis yang sama halus dan kedutan di sekeliling mulut – sama kesan seperti merokok. Cuba minum terus dari cawan kerana itu akan membantu anda mengurangkan kedutan di bahagian mulut.

No comments:

Post a Comment