BACAAN QURAN

Listen to Quran

Saturday 10 October 2015

HUKUM CHAT ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN


Hukum Chatting Lelaki & Wanita



Chatting
Diantara soalan-soalan yang selalu ditanya kepadaDarul Ifta Mesir : Apa hukum perbualan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram melalui internet ( Chatting )?…
JAWAPAN : Tidak harus atau haram hukumnya perbualan antara lelaki dan wanita yang bukan mahram melalui internet ( Chatting ) kecuali pada had yang sangat diperlukan sahaja. Ini kerana perkara perbualan melaluiinternet Chatting ) membuka pintu kearah perbuatan sia-sia dan kejahatan, membuka pintu masuk bagi syaitan dan lubang fitnah dan kerosakan. Allah Taala telah memuji kaum mukminin atas sifat mereka yang memalingkan diri dari perkara sia-sia. Allah berfirman “ (kaum mukminin itu) mereka yang memalingkan diri perkara-perkara lagho(sia-sia)”(surah almukminun ayat 3)
Perbulan melalui internet Chatting ) dan tidak harus kerana telah terbukti khususnya pada zaman kita ini bahawa perbualan antara lelaki dan wanita bukan mahram melalui internet ini adalah jenis perbualan Chatting ) yang membawa kearah kejahatan serta sia-sia,salah satu dari pintu masuk syaitan (dalam menghasut kearah kejahatan seperti hasutan kearah zina dan sebagainya) dan membawa kearah fitnah dan kerosakan. Selain itu perkara ini turut membuang masa tanpa apa-apa faedah. Allah Taala telah melarang kita dari saling bantu-membantu dalam perkara dosa dan jahat seperti dalam firmannya di surah Al-Maidah ayat 2. Dan juga Allah telah memerintahkan supaya ditutup pintu-pintu yang menghala kearah fitnah seperti dalam firmannya dalam surah Al An’am ayat 108.
Begitu juga tidak sepatutnya seorang wanita menghantar gambarnya (melalui internet dan sebagainya) kepada orang-orang yang tidak dikenali sebagai memelihara dirinya dan kehormatannya. Sesungguhnya telah banyak berlaku penyalahgunaan terhadap gambar-gambar wanita dikalangan lelaki-lelaki yang tidak bertanggungjawab dan ini adalah satu perkara yang menyalahi kehendak agama Islam.

Sumber :
(Darul Ifta’ Mesir)
www.dar-alifta.org

Hukum Seorang Lelaki Dan Perempuan Bukan Mahram Bermesej (SMS) Melalui TelefonAssalamualaikumHukum Bermesej (SMS)Soalan : Apakah hukumnya seorang lelaki dan perempuan bukan mahram bermesej melalui handphone. Apakah perbuatan itu halal ataupun haram?Jawapan : Sekiranya kandungan mesej antara lelaki dan perempuan yg bukan mahram itu adalah perkara-perkara penting seperti jual beli atau seumpamanya,maka hukumnya adalah harus dan wajib disingkatkan setakat yang penting sahaja.Sekiranya mesej spt bertanyakan "sedang buat apa""awak minat apa""suka warna apa"atau"saya suka tengok awak pakai baju ini" maka hukumnya tidak syak lagi adalah haram dalam Islam.Sebenarnya acik tak terkejut sebab suatu ketika semasa di politeknik acik pernah bertanya dengan ustaz hal ini. Sebenar memang betul apa yang di perkatakan oleh Ustaz Azhar Idrus tu.  Kalau kita teliti dengan betul kata kata ustaz ini seperti ini Jika kandungan masej antara seorang lelaki dan perempuan yang bukan mahram itu ialah perkara-perkara mustahak atau perkara-perkara yang perlu atau berhajat seperti jual beli atau seumpamanya maka hukumnya adalah harus dan wajiblah disingkatkan setakat mustahak sahaja dan bukan berleret-leret perkara tersebut sehingga menyeronokkan
nafsu.

Yang haramnya ialah bercinta seperti kebanyakkan muda mudi sekarang melalui SMS atau E-mail menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu antara pasangan dan masing-masing melunaskan keinginan dan keseronokkan semata- mata,
nafsu.
Yang haramnya ialah bercinta seperti kebanyakkan muda mudi sekarang melalui SMS atau E-mail menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu antara pasangan dan masing-masing melunaskan keinginan dan keseronokkan semata- mata,nafsu.Yang haramnya ialah bercinta seperti kebanyakkan muda mudi sekarang melalui SMS atau E-mail menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu antara pasangan dan masing-masing melunaskan keinginan dan keseronokkan semata- mata,nafsu.Yang haramnya ialah bercinta seperti kebanyakkan muda mudi sekarang melalui SMS atau E-mail menjadi alat untuk memadu kasih yang memuaskan nafsu antara pasangan dan masing-masing melunaskan keinginan dan keseronokkan semata- mata,sebagai contoh bertanyakan sedang buat apa..awak minat apa atau suka warna apa atau saya suka tengok awak pakai baju ini atau itu atau seumpamanya maka hukumnya tidak syak lagi adalah diharamkan dalam Islam. islam tak menyekat teknologi gunalah teknologi dengan sebaik mungkin dan  untuk mendapat pahala dari-Nya.Bersms dengan orang yang bukan mahram dengan kita dibolehkan atas sebab urusan apa yang kita kendalikan. Jika urusannya laqha atau merindu-rindu.gelak manja, cinta ku sayang..maka haram.jika urusannya atas urusan yang tidak dapat dielakkan atau hanya untuk menjaga silaturrahim ..tak jadi masalah tapi semuanya berkisar kandungan sms. Yelah kalau kita tengok orang sekarang tak kira muda dan tua mesej yang hantar tu berbau tak senonoh , dengan sayang menyayang, cinta mencintai , luahan perasan hati. Masalahnya tak ada siapa yang selia mesej kita untuk nak jatuhkan hukum dengan tepat. Tapi jangan alpa bahawa Allah selalu memerhatikan apa yang kamu lakukan.  Kaum hawa kena ingat  Firman Allah :
“Dan janganlah kamu merendahkan (melunak dan memanja-manjakan) percakapan, yang menyebabkan mereka yang sakit hatinya terdetik untuk menggodamu.”
“Dan janganlah kamu merendahkan (melunak dan memanja-manjakan) percakapan, yang menyebabkan mereka yang sakit hatinya terdetik untuk menggodamu.”“Dan janganlah kamu merendahkan (melunak dan memanja-manjakan) percakapan, yang menyebabkan mereka yang sakit hatinya terdetik untuk menggodamu.”“Dan janganlah kamu merendahkan (melunak dan memanja-manjakan) percakapan, yang menyebabkan mereka yang sakit hatinya terdetik untuk menggodamu.”
 nak ulas banyak pon tak boleh, selebihnya urusan kita dengan Allah melalui apa yang 
kita sampaikan. Ingat syaitan tak akan pernah putus asa untuk sesatkan kita dan cuba sedaya upaya untuk kita jauh dari Allah. Semoga kita bukan dari kalangan tersebut.Jika ada pengetahuan dan ilmu yang lebih mendalam bolahlah di kongsikan bersama. 



Hukum Memberi Salam Kepada Perempuan

Oleh: ust. salman maskuriUmum mengetahui hukum memulakan salam adalah sunat. Dalil-dalilnya juga telah banyak kita temui. Menjawab salam pula hukumnya wajib. Tetapi disana terdapat beberapa tempat yang tidak disunatkan kita memberi salam dan tidak wajib menjawab.Telah dinukilkan dalam kitab “ghizaul albab” karangan As-safarini jilid 1 m/s 242. Dimakruhkan memberi salam kepada beberapa kumpulan diantaranya:
  • Orang yang berwudhuk ( ketika sedang mengambil wudhuk )
  • Orang yang sedang berada didalam tandas
  • Orang yang sedang makan dan minum
  • Orang yang sedang berperang
  • Orang yang sedang membaca al-quran @ berdoa
  • Orang yang sedang berzikir dan bertalbiah ( ketika haji dan umrah )
  • Orang yang sedang mengajar,berkhutbah dan memberi nasihat
  • Orang yang mendengar khutbah dan nasihat.
  • Orang yang sedang azan dan iqamat.
  • Orang yang sedang qada’ hajat.
  • Orang yang sedang bersama isteri (jima’)
  • Orang yang sedang iqamat
  • Orang yang sedang mabuk.
  • Orang yang sedang sibuk dengan urusan qadhi
  • Orang yang sedang solat
  • Orang gila
  • Kanak-kanak
  • Orang yang mengantuk @ sedang tidur
  • Orang yang sedang dalam urusan penghakiman
  • Salam pemuda kepada pemudi @ sebaliknya yang ditakuti membawa fitnah
  • Sesiapa yang memberi salam ditempat yang tidak sepatutnya maka tidak wajib jawab…

Haram menjawab salam dalam solat dan batal solatnya.Haram bagi seorang lelaki memberi salam kepada perempuan ( yang bukan mahram ) yang cantik yang boleh menimbulkan fitnah…Jika diberi salam haram bagi perempuan tersebut menjawab salam begitu juga haram perempuan memberi salam kpada lelaki…jika lelaki menjawab maka hukumnya makruh.Sekiranya perempuan tua yang tidak mendatangkan fitnah, harus dia memberi salam kepada lelaki dan wajib lelaki menjawab salamnya.

Boleh bagi lelaki memberi salam kepada sekumpulan perempuan begitu juga boleh bagi sekumpulan lelaki memberi salam kepada seorang perempuan.Ini semua sekiranya tidak menimbulkan fitnah samada kepada lelaki dan perempuan.


 


No comments:

Post a Comment