BACAAN QURAN

Listen to Quran

Friday 29 November 2013

Produk Yang Harus Diboikot dalam perjalanan menuju redha Rabbul 'Izzati.

منتجات للمقاطعة (Produk-produk untuk diboikot)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كيف حالكم جميعا؟
كيف ايمانكم؟
أتمنى دواما العافية من رعاية الله سبحانه وتعالى

أقدم لكم منتجات إذا قاطعناها وإذا بذلنا مجهودات كبيرة لمقاطعتها ستؤدي بإذن الله إلى عزة الإسلام والمسلمين وإلى نصرة الدين.

Pada kali ini,tajuk yang akan dibentangkan adalah mengenai produk yang perlu diboikot!
Dikupas daripada rancangan "Pemikiran Pemuda" oleh Ahmad Shugairi..Semoga Bermanfaat ^_^


منتجات للمقاطعة
(Produk-produk untuk diboikot)



kupasan daripada rancangan
 خواطر الشباب pemikiran pemuda
oleh Ahmad Shugairi

الله سبحانه وتعالى يقول في آية واضحة {إن الله لا يغير ما بقول حتى يغيروا ما بأنفسهم}، الله سبحانه وتعالى في هذا الآية أعطانا السر أعطانا المفتاح لنهضة الأمة لم يقل حتى يغيروا ما بأعدائهم ولم يقل حتى يغيروا ما حولهم بل قال حتى يغيروا ما بأنفسهم ..

Firman Allah, ertinya: “Aku tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum itu,melainkan mereka yang mengubahnya sendiri”.

menurut tafsir Imam Jalalain: Frasa “Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum,” bermakna tidak mencabut kenikmatan dari mereka; sedangkan frasa,  “sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri,” bermakna dari keadaan baik menjadi keadaan maksiat.



 أقدم لكم منتجات إذا قاطعناها وإذا بذلنا مجهودات كبيرة لمقاطعتها ستؤدي بإذن الله إلى عزة الإسلام والمسلمين وإلى نصرة الدين.

Antara produk atau barang jika kita memboikotnya dan kita bersungguh-sungguh untuk meninggalkannya,In Sya Allah,dengan Izin Allah akan membawa kepada kemuliaan dan ke'izzahan islam itu sendiri ..




"Produk yang pertama adalah "Rasuah

منتج الرشوة .. يقول الرسول صلى الله عليه وسلم: "لعن الله الراشي والمرتشي والرائش".

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah melaknat pemberi rasuah, penerima rasuah dan orang yang menjadi orang perantaraan”.

"Produk yang Kedua adalah "Arak

المنتج الثاني الذي أطلب منكم اليوم أن تقاطعوه هو منتج الخمر.

"لعن الله شارب الخمر وبائعها وحاملها"

Sabda Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam , " Allah s.w.t telah melaknat arak, peminum, pemberi minum, penjual, pembeli, pemerah, orang yang diperah untuknya, pembawa dan orang yang dibawa arak kepadanya"
(Hadis Riwayat Abu Daud )

Produk yang ketiga adalah Video klip

المنتج الثالث: الفيديو كليب

Video klip atau rancangan yang melalaikan dan membawa kepada kefasadan dan keruntuhan akhlak moral remaja,semakin hari semakin banyak kes-kes yang melibatkan keruntuhan remaja,klip video yang menghairahkan dan membawa jauh daripada agama

 ولا أحد يتكلم ولا أحد يطالب بمقاطعة هذا المنتج.. فلنقاطع جميعا الفيديو كليب

 Tiada suara dan tiada permintaan agar produk video klip melaghakan seperti lucah dan  sebagainya untuk diboikot



؛produk yang ke-empat adalah kezaliman

المنتج الرابع  الظلم والرسول صلى الله عليه وسلم يقول: "الظلم ظلمات يوم القيامة"

Rasulullah bersabda:kezaliman adalah kegelapan pada hari Kiamat.

Produk yang kelima adalah produk Zina

Daripada Anas bin Malik RA. katanya; Sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya antara tanda-tanda kiamat itu ialah; diangkat ilmu (agama), tersebar kejahilan (terhadap agama), arak diminum (secara berleluasa), dan zahirnya zina (secara terang-terangan)”. (Riwayat al-Bukhari no. 78 dan Muslim no. 4824)

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak akan berzina seorang yang berzina ketika dia berzina padahal dia seorang mukmin, dan tidak akan mencuri ketika dia mencuri padahal dia seorang mukmin, dan tidak akan meminum arak ketika dia meminumnya padahal dia seorang mukmin.” (Riwayat al-Bukhari


 

Produk Yang Ke-Enam adalah Rezeki dari hasil yang haram

Dari Abu Hurairah r.a : Telah bersabda Rasulullah SAW : " Sesungguhnya Allah Ta'ala itu baik, dia tidak akan menerima melainkan yang baik sahaja. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kaum Mukminin sama sebagaimana Dia memerintahkan para Mursalin ( para Rasul ). Allah berfirman : ' Wahai para Rasul, makanlah dari yang baik-baik dan kerjakanlah amalan yang saleh. ' Dan Allah berfirman lagi : ' Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari makanan yang baik yang Kami berikan kepada kamu. ' Kemudian Rasulullah SAW mengisahkan tentang seorang lelaki yang telah belayar jauh. Rambutnya kusut, berdebu, mengangkat kedua belah tapak tangannya ke langit serta memohon : Ya Tuhanku ! Ya Tuhanku ! Sedangkan makanannya dari yang haram, minumannya dari yang haram dan pakaiannya dari yang haram, dan dia telah dikenyangkan dari sumber yang haram. Alangkah jauhnya dia ( doanya ) untuk dikabulkan.


Produk yang ke-tujuh adalah sombong dan bangga diri

لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر"،
 فلماذا لا يحارب منتج الكبر في العالم الإسلامي.

Sabda Rasulullullah sallalahu'alaihi wasallam "Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada sifat sombong sebesar biji sawi




Produk yang Kelapan adalah Mengumpat

والغيبة كما شبهها القرآن كأنك تأكل لحم أخيك ميتا .. فلماذا لا نطالب أن نقاطع منتج الغيبة

Mengumpat ,sepertimana disamakan di dalam ALQURAN seperti memakan hati saudaranya.

" Janganlah sesetengah dari kamu semua itu mengumpat sesetengahnya.
Apakah seseorang itu suka makan daging saudaranya dalam keadaan telah mati, tentulah kamu semua tidak menyukainya yang sedemikian itu;(Surah Hujurat ayat 12) "

مرة أخرى الجهود المبذولة في مقاطعة منتجات الغرب أنا أحسن الظن بالجميع وجزاكم الله خير على جهودكم ولكن أتمنى أن تبذل نفس هذه الجهود بل أكثر في مقاطعة هذه المنتجات التي ذكرناها


No comments:

Post a Comment