BACAAN QURAN

Listen to Quran

Saturday 7 January 2017

PENGIKTIRAFAN MANUSIA,PERLUKAH DICARI?

PERLUKAH PENGIKTIRAFAN MANUSIA?

Baru-baru ini diviralkan berita tentang Unesco telah memberi pengiktirafan Islam sebagai agama yang paling aman di dunia. Ramai daripada kita yang merasa seronok dengan berita tersebut. Apa tidaknya, selama ini Islam ditohmah sebagai agama yang menggalakkan keganasan. Walaupun ramai dari kalangan orang Islam yang menafikan Islam menggalakkan keganasan, namun kebanyakan orang bukan Islam tidak mempercayainya. Kita tidak boleh menyalahkan mereka kerana banyak keganasan yang berlaku di dunia hari ini dikaitkan, oleh media arus perdana, dengan orang Islam. Justeru, kata orang, pengiktirafan Unesco sedikit sebanyak membantu menguraikan salah faham tersebut. Tetapi perlukah kita kepada pengiktirafan tersebut?
Begitu juga apabila terdapat berita tentang selebriti yang memeluk Islam. Kita sangat seronok bila mendengar berita tersebut. Tidak salah untuk merasa gembira apabila terdapat hamba Allah yang diberi hidayah untuk memeluk agama Islam. Tetapi adakah kita merasa gembira kerana seolah-olah selebriti berkenaan telah memberi pengiktirafan bahawa Islam adalah agama yang benar.
al-Maaidah-ayat-3Apakah dengan pengiktirafan manusia baru kita benar-benar yakin bahawa Islam adalah agama yang benar. Jika itu yang terlintas di fikiran, mari kita sama-sama beristighfar; Astaghfirullahaladzim. Cukuplah dengan pengiktirafan daripada Allah:
“… Pada hari ini telah Aku sempurnakan untukmu agamamu, dan telah Aku cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Aku redhai Islam sebagai agama bagimu …” – Surah Al-Maaidah, Ayat 3.
Dalam hal kehidupan kita yang lain, tidak kurang daripada kita yang bergantung kepada pengiktirafan orang lain. Mengikut teori hierarki keperluan Maslow, semua manusia mempunyai keperluan untuk rasa dihormati, diterima dan dihargai oleh orang lain, dan keperluan yang paling tinggi adalah aktualisasi diri, iaitu mencapai potensi penuh diri. Sebagai contoh, ada individu yang mempunyai keinginan tinggi untuk mendaki Gunung Everest.
Aktualisasi diri yang sebenar bukan sekadar mencapai sesuatu untuk diri sendiri. Aktualisasi diri sebenar adalah apabila kita menyerah diri kita kepada matlamat yang lebih besar di luar diri kita, iaitu untuk maslahah ummah.
Apabila kita mengerjakan amal kebajikan, memberi sedekah, membuat kerja amal dan sebagainya; adakah kita mengharapkan pengiktirafan manusia? Jika kita ingin mendapat pengiktirafan manusia, kita belum mencapai aktualisasi diri. Kita telah sedia maklum siapa manusia yang paling baik, justeru kita tidak perlu kepada pengiktirafan lain:
Mafhum sabda Rasulullah s.a.w, “Sebaik-baik manusia ialah mereka yang paling bermanfaat bagi manusia lain.” – HR Ahmad.

No comments:

Post a Comment